تبلیغات
کانون قرآن و عترت دانشگاه آشتیان - محرم در ایران...
کانون قرآن و عترت دانشگاه آشتیان
قرآن و عترت دوبال برای پرواز تا افلاک
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 14 آذر 1390 توسط راضیه بابایی



دامغان

در حسینیه‌های دامغان از ششم ماه محرم مراسم ویژه‌ای تا روز عاشورا برگزار می‌شود

عزاداران حسینی تمام علمها را سبزپوش و سیاهپوش می‌کنند و این کار با بستن پارچه‌ها و دستمالهای نذری انجام می‌شود

دسته‌های سینه‌زنی در شب تاسوعای حسینی گهواره نمادین حضرت علی‌اکبر (ع) را با خود حمل می‌کنند . در شهر نحلی در تکیه دباغان وجود دارد که قدمتی طولانی دارد و گفته می‌شود آب آن را به محل آورده است . مردم آن را با پارچه مخمل سیاهپوش می‌کنند و بیرون می‌آورند . زنان نیز عزاداری مخصوص خود را دارند که به (عشوری ) معروف است . این مراسم از هفت صبح شروع می‌شود و دو ساعت ادامه دارد







مازندران

نوای غمین کرنا در روستاهای غرب مازندران ، نشانه‌ای است از دعوت برای حضور در مراسم عزاداری به عده‌ای متشکل از پنج تا هفت نفر کرناچی به خصوص شبهای تاسوعا و عاشورا در حیاط مسجد دم‌به‌دم هم می‌دهند و نوایی در رثای امام‌حسین (ع) سر می‌دهند

دونفر از آنها آهنگ اصلی را با دمیدن در کرنا می‌نوازند و دیگر کرناچیان از آن دو پیروی می‌کنند . آنان تا زمانی که خستگی برایشان چیره نشده به این کار ادامه می‌دهند







چک چکو در استهبال (استان فارس )

عصر عاشورا در استهبال حال‌و‌هوایی ویژه دارد . مردم این شهر مانند دیگر عاشقان در مناطق مختلف کشور به شیوه خود مراسم عزای‌حسین‌(ع) را برگزار می‌کنند . برگزاری آیین چک چکو در استهبال از دیر باز در این روزها مرسوم بوده و نوعی نمایش مذهبی است

عزاداران با در دست گرفتن دوسنگ (یا دو چوب ) به دور فردی که نوحه می‌خواند حلقه می‌زنند و با آهنگ او دستها را بالای سر می‌برند ، دو بار سنگها را به هم می‌زنند و سپس از خم شدن ، دوباره آنها را بین پاها به یکدیگر می‌زنند . پس قدمی به جلو و بعد قدمی به عقب بر می‌دارند . در همین حال مرثیه‌خوان به نوحه خود ادامه می‌دهد و عزاداران بیت اول نوحة او را تکرار می‌کنند






نان نذری عباس علی در آران و بیدگل (کاشان )

مردم آران و بیدگل در شب تاسوعای‌عزاداری سالار شهیدان دیگهای نذری ترحلوا بر پا می‌دارند و پای این دیگها حاجت می‌طلبند . صبح هنگام عزاداران و دسته‌ها با این ترحلوا و نانی که مردم روز تاسوعا به نام حضرت‌ابوالفضل‌العباس‌(ع) می‌پزند و به آن نان عباس علی می‌گویند پذیرایی می‌شوند

غذای سنتی آران ، گوشت و لوبیاست که در روزهای عزاداری ، عده‌ای ا زمردم با این غذا نذری می‌دهند









رونق سقا خانه های بروجرد

رسم برپایی سقاخانه‌ها در ماه محرم ، بروجرد را آماده پذیرایی از سوگواران حسینی می‌کند. با شروع ماه‌محرم خانواده‌های عاشق حسین (ع) و خاندانش اتاقی را در منزل سرتاسر با پارچه سیاه می‌پوشانند و با آیات قرآنی مزین می‌کنند . همچنین منبری چوبی در بالای اتاق می‌گذارد که روی آن تعدادی چراغ به یاد امام حسین (ع) و یاران باوفایش روشن شده است ، با غروب خورشید و آمدن شب ، در منازل باز گذاشته می‌شود و پرچمی سیاه و سبز به نشان آماده بودن سقاخانه ، مردم را دعوت به آمدن به داخل می‌کند. مردم نیز از این سقاخانه به آن سقاخانه می‌روند و در مدح امام‌حسین‌(ع) اشعاری می‌خوانند . گاه زنان در گروههای جداگانه خود به سقاخانه‌ها سری می‌زنند ، نذر می‌کنند و حاجت می‌‌طلبن

یکی از نکات جالب این است که رسم بوده مردم هنگام ورود به سقاخانه با صدای بلند بپرسند : «قلیچه یا قولوچه ؟» در صورت شنیدن کلمه « قلیچه » اذن دخول داشتند و اگر ( قولوچه ) پاسخ سوال بود حکایت از آمادگی نداشتن مهمان بود . به همین دلیل به سقاخانه، «قلیچ » هم می‌گویند و هنگامی که عزاداران وارد سقاخانه می‌شدند به جای سلام می‌گفتند:

«برقاتلان سیدالشهدا لعنت » و جواب می‌شنیدند «بش باد » سینه زنی ، مداحی ، مرثیه‌خوانی و دعا و نذر و حاجت‌خوانی از رسوم دیگر این شب در شهر بروجرد است








سوختن لاله‌های کرمانشاه در تکایا

تکیه‌های متعدد از دوران قاجار درکرمانشاه برپا شده که عزاداری‌ماه‌محرم اکثرا در آنها انجام می‌شود . با شروع ماه محرم ، تکایا به چلچراغ و لاله‌‌های روشن مزین می‌شوند تا مراسم عزاداری با شکوه بیشتری برگزار شود

پارچه‌های سیاه ، آیات قرآنی و اشعار مذهبی بر در و دیوار تکایا آویزان و پرچمها بر سر در مغازه‌ها نصب می‌شون هیأت‌های مختلف از اول ماه محرم تا شب نهم در مساجد به روضه‌خوانی و سینه‌زنی می‌پردازند . روز عاشورا همه دسته‌ها از محله‌های مختلف با علمها وکتلها به سوی مزار شهدا می‌روند دور تا دور کتل پیر مردان ، اشعاری در رثای امام‌حسین (ع) می‌خوانند و پشت سر آنان زنان آرام عزاداری می‌کند. شبیه‌خوانی ، تعزیه ، اطعام و حمل گهواره نمادین حضرت علی‌اصغر (ع)از دیگر مراسم رایج در کرمانشاه است








سیرجان

اعتقادات : سه روز قبل از محرم را شهادت حضرت مسلم (ع) و سه روز بعد از صفر را پرسة پیامبراکرم‌(ص) دانسته و کارهایی را که با عزاداری مغایر بود انجام نمی‌دادند بنابراین اصلاح سروصورت ورنگ و حنا گذاشتن از بیست وهفتم ذیحجه تا چهارم ربیع الاول انجام نمی‌شد و این عقیده در بین زن و مرد پابرجا بود

وظایف مسئولین مجالس روضه خوانی : اموری از قبیل برپایی چادر ، تأمین فرش و ظرف تهیه موادغذایی براساس ایام روضه‌خوانی و نذورات کارگران هرساله ، مستقیما زیر نظر مسئول انجام می‌گرفت

وسایل پذیرایی : از سالهای گذشته در چنین مجالسی به وسیلة چای ، دم کردة قهوه ، قلیان ، گلاب ودر بعضی از مجالس صبحانه از مستمعین پذیرایی می‌شود که مسئولین در تهیة این وسایل کوتاهی نمی‌کنند

قهوه : از ضروریات این مجالس دم کرده قهوه است که با مخلوطی از پودر قهوه و گشنیز و شکر و هل وگلاب آماده می‌شود و در بین مستمعین توزیع می‌گردد . پودر قهوه به اندازة کافی قبل از محرم تهیه می‌گردد

گلاب : لازمة مجلس روضه خوانی ،گلاب است که در فصل گل به میزان احتیاج تهیه می‌گردد

کندر : در گذشته قبل از شروع مجلس قطعات کندر را در آتش می‌ریختند و اصطلاحا «بوی خوش » بر پا می‌کردند و بر این عقیده بودند در هر جلسه‌ای که بوی خوش متصاعد شود ملائکة آسمانی در آنجا جمع می‌شوند و دعای خیر می‌نمایند «اخیرا این سنت هم منسوخ شده است »

ترشی بادمجان : در سفره‌های غذای مجالس روضه خوانی قدیمی ترشی بادمجان به چشم می‌خورد که قبل از محرم به میزان احتیاج تهیه می‌گردد







گیلان

ازاول محرم ، مراسم عزاداری برپا می‌شود . مردم ، مختارند به هر مجلس عزا که مایل باشند بروند ولی اغلب مردم به مساجد و تکایای محلة خودشان می‌روند و معمولا ساعات برگزاری روضه را طوری ترتیب می‌دهند که همه بتوانند درک فیض بیشتری‌کنند

در خانه یا مسجدی که (صبح‌ها روضه می‌گذارند ) به همه افراد شرکت کننده ، صبحانه ، چای شیرین وکمی نان (مخصوصا نان تمیجون tamigoon = نان لاکو ) می‌دهند

روضه‌خوان‌ها ده روز اول ماه محرم را به شهادت مسلم بن عقیل و دو طفلان مسلم ، حربن یزید ریاحی ، علی‌اکبر ، علی اصغر ، قاسم ، ابوالفضل عباس وحسین‌بن‌علی وداع می کنند ودربارة فضایل و هر یک در همان روز ، سخنرانی و در پایان نیز اشاره‌ای به شهادت حضرت حسین بن‌علی (ع) می‌کنند

شب عاشورا

اغلب مردم تا صبح نمی‌خوابند و در تکایا و مساجد عزاداری می‌کنند و معتقدند که در شب قتل امام حسین(ع) ، خوابیدن حرام است .دسته‌های سینه زن وزنجیر زن تا صبح از این تکیه به آن مسجد می‌روند و بر این عقیده هستند که پابرهنه بودن در شب قتل ثواب دارد

ظهر عاشورا

در اغلب مساجد و تکایا و در اغلب خانه‌های روضه‌خوانی ، ناهار (پلو) می‌دهند و دسته‌های عزاداران ضمن رفتن به همة تکایا و مساجد ، به جاهائی که ناهار می‌دهند می‌روند و ناهار می‌خورند و بعد متفرق می‌شوند و تا غروب استراحت می‌کنند

غروب عاشورا

غروب روز عاشورا یعنی شب یازدهم ،دسته‌های عزادار دگر بار به راه می‌افتند و (شوم غریبون ) شام غریبان می‌گیرند و برق را خاموش می‌کنند. ( در گذشته ، پیچ چراغ فیتیله‌ای و گردسوز یا مشعل را پائین می‌کشیدند یا خاموش می‌کردند )

عزاداران به چند گروه تقسیم می شوند :

دستة اول «مرثیه » می خواند و می نشیند و گاه بر سر می‌زند و گروه بعد ، کار دستة اول را تکرار می‌کند . دستة اول بر می‌خیزد و در چندین متر دورتر می‌نشیند و دستة سوم مرثیه می‌خواند.


برگرفته از سازمان تبلیغات اسلامی




طبقه بندی: ماه محرم، 
درباره وبلاگ

کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشتیان پذیرای راهنمایی ها نظرات سازنده شما عزیزان می باشد.
ضمنا دوستان عزیز می توانند راز و نیاز ها و دلنوشته های خود را با اهل بیت و نیز خداوند متعال ، از طریق

نام کاربری azad14

و رمز عبور 1234567

برای ما پست کنند تا با نام خودشان در وبلاگ منتشر ماییم.
خدایا چنان کن سر انجام کار تو خشنود شوی و ما رستگار
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
وبلاگ ما را چگونه ارزیابی می کنید؟






نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
وصیت نامه شهدا
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
لوگوی دوستان

آشتیان به روایت تصویر

آموزش جاوااسكریپت

كدهای جاوااسكریپت

ترفندهای ویندوز

لینك

لینك

لینك

لینك

لینك

لینك

لینك

[cb:blog_page_title]