تبلیغات
کانون قرآن و عترت دانشگاه آشتیان - ویژه نامه احکام خسوف
کانون قرآن و عترت دانشگاه آشتیان
قرآن و عترت دوبال برای پرواز تا افلاک
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 25 خرداد 1390 توسط امید طاهرنژاد



ویژه نامه ماه گرفتگی 25/3/1390

مقدمه:

شامگاه روز چهارشنبه 25 خردادماه همزمان با شب میلاد با سعادت امیرالمومنین حضرت علی(ع) آغاز اعتکاف مومنان خداجوی ماه گرفتگی از نوع جزئی رخ خواهد داد.این ماه گرفتگی طولانی مدت تا 7 سال آینده بی نظیر خواهد بود و ایران از مناطق خوب رویت کننده این پدیده می باشد.


منبع: تسنیم

منبع: ایکنا



مشخصات خسوف 25خرداد

خسوف نیمسایه ای ساعت21و54 دقیقه و37 ثانیه آغاز می شود. 
اولین برخورد سایه زمین با لبه غربی ماه و آغاز خسوف جزئی ساعت 22 و 52 دقیقه و 57 ثانیه، آغاز گرفتگی کلی ساعت 22 و 53 دقیقه، حد اکثر تاریکی ماه ساعت 43 دقیقه و 44 ثانیه روز 26 خرداد ماه، پایان گرفتگی کلی ساعت 1 و 32 دقیقه و 42 ثانیه روز 26 خرداد، پایان گرفتگی جزئی ساعت 2 و 32 دقیقه و 14 ثانیه و پایان خسوف ساعت 3 و 30 دقیقه و 41 ثانیه خواهد بود.

پدیده ماه گرفتگی یا خسوف

لازم به ذکر است پدیده ماه گرفتگی یا خسوف زمانی رخ می دهد که زمین در میان ماه و خورشید قرار می گیرد. در این حالت زمین مانع در رسیدن نور خورشید به ماه می شود و نور سفیدرنگ ماه که حاصل بازتابش نور خورشید است تبدیل به نور سرخ رنگی می شود که از جو خود گرفته است.

ممکن است خسوف به3نوع نیم سایه ای،جزئی وکلی روی دهد.  در خسوف نیمسایه ای ناظر فرضی بر سطح ماه شاهد کسوف جزئی است و ناظر زمین رفته رفته افت نوری را در یکی از لبه های شمالی یا جنوبی ماه مشاهده می کند، ولی قرص ماه کماکان دیده می شود. تشخیص خسوف نیمسایه ای کار بسیار مشکلی است و اگر ارتفاع ماه از افق مانند خسوف آتی کم باشد، زمانی که ماه در حدود 20 درصد وارد سایه شده است می توانیم خسوف نیمسایه ای را با تلسکوپ تشخیص دهیم و زمانی که این درصد به حدود 50 درصد نیز رسید می توانیم خسوف نیمسایه ای را با چشم نیز به راحتی تشخیص دهیم.

در خسوف جزئی مقداری از ماه وارد سایه زمین می شود ولی کل قرص ماه درون سایه زمین قرار نمی گیرد و ماه کاملاً از لبه ی سایه زمین عبور می کند.

در خسوف کلی تمام قرص ماه وارد سایه ی زمین می شود و چون ماه یک چهارم زمین است در زمان خسوف کلی در تمام سایه زمین قرار می گیرد و لذا ساکنین مناطقی که در آن نقطه شب باشد می توانند خسوف کلی را مشاهده کنند.

خسوف بعدی در شامگاه شنبه 19 آذرماه 1390 مقارن با طلوع ماه رخ می دهد که کلی می باشد و تا 5 مرداد 1397 دیگر خسوف کلی نخواهیم داشت که در آن زمان شاهد 103 دقیقه خسوف در ایران خواهیم بود.

یکی از مواردی که نماز آیات واجب می گردد زمانی است که ماه گرفتگی رخ دهد از این رو طبق فتوای مراجع عظام تقلید از زمانی که ماه گرفتگی شروع می شود تا زمانی که به نهایت می رسد ، این نماز باید با نیت ادا خوانده شود؛ اما از هنگامی که ماه گرفتگی شروع به بازشدن می کند تا پایان ماه گرفتگی نماز آیات باید با نیت مافی الذمه خوانده شود و پس از ماه گرفتگی باید با نیت قضا خوانده شود.

احکام نماز آیات(منبع: رساله امام خمینی(ره))

موارد وجوب نماز آیات و احكام آن

١٤٩١ نماز آیات كه دستور آن بعدا گفته خواهد شد به واسطه چهار چیز واجب مى‏شود: اول: گرفتن خورشید. دوم: گرفتن ماه، اگر چه مقدار كمى از آنها گرفته شود و كسى هم از آن نترسد. سوم: زلزله، اگر چه كسى هم نترسد. چهارم: رعد و برق و بادهاى سیاه و سرخ و مانند اینها در صورتى كه بیشتر مردم بترسند، كه بنابر احتیاط واجب باید براى اینها هم نماز آیات بخوانند.
١٤٩٣ كسى كه چند نماز آیات بر او واجب است اگر همه آنها براى یك چیز بر او واجب شده باشد، مثلا سه مرتبه خورشید گرفته و نماز آنها را نخوانده است موقعى كه قضاى آنها را مى‏خواند، لازم نیست معین كند كه براى كدام دفعه آنها باشد و همچنین است اگر چند نماز براى رعد و برق و بادهاى سیاه و سرخ و مانند اینها براو واجب شده باشد ولى اگر براى آفتاب گرفتن و ماه گرفتن و زلزله، یا براى دوتاى اینها نمازهایى بر او واجب شده باشد بنابر احتیاط واجب باید موقع نیت،معین كند، نماز آیاتى را كه مى‏خواند براى كدام یك آنها است.

١٤٩٤ چیزهایى كه نماز آیات براى آنها واجب است در هر شهرى اتفاق بیافتد فقط مردم همان شهر باید نماز آیات بخوانند و بر مردم جاهاى دیگر واجب نیست، ولى اگر مكان آنها بقدرى نزدیك باشد كه با آن شهر یكى حساب شود نماز آیات بر آنها هم واجب است.

١٤٩٥ از وقتى كه خورشید یا ماه شروع به گرفتن مى‏كند انسان باید نماز آیات را بخواند و بنابر احتیاط واجب باید به قدرى تاخیر نیندازد كه شروع به باز شدن كند.

١٤٩٦ اگر خواندن نماز آیات را به قدرى تاخیر بیندازد كه آفتاب یا ماه شروع به باز شدن كند باید نیت ادا و قضا نكند ولى اگر بعد از باز شدن تمام آن،نماز بخواند باید نیت قضا نماید.

١٤٩٩ اگر بعد از باز شدن آفتاب یا ماه بفهمد كه تمام آن گرفته بوده باید قضاى نماز آیات را بخواند ولى اگر بفهمد مقدارى از آن گرفته بوده قضا بر او واجب نیست.

١٥٠١ اگر انسان به گفته كسانى كه از روى قاعده علمى وقت گرفتن خورشید و ماه را مى‏دانند، اطمینان پیدا كند كه خورشید یا ماه گرفته، بنابر احتیاط واجب باید نماز آیات را بخواند. و نیز اگر بگویند فلان وقت‏خورشید یا ماه مى‏گیرد و فلان مقدار طول مى‏كشد، و انسان به گفته آنان اطمینان پیدا كند، بنابر احتیاط واجب باید به حرف آنان عمل نماید، مثلا اگر بگویند آفتاب فلان ساعت‏شروع به بازشدن مى‏كند، احتیاطا باید نماز را تا آن وقت تاخیر نیندازد.

١٥٠٢ اگر بفهمد نماز آیاتى را كه خوانده باطل بوده، باید دوباره بخواند، واگر وقت گذشته قضا نماید.

١٥٠٤ اگر در بین نماز یومیه بفهمد كه وقت نماز آیات است، چنانچه وقت نماز یومیه هم تنگ باشد، باید آن را تمام كند، بعد نماز آیات را بخواند، و اگر وقت نماز یومیه تنگ نباشد، باید آن را بشكند و اول نماز آیات، بعد نماز یومیه را بجا آورد.

دستور نماز آیات

١٥٠٧ نماز آیات دو ركعت است و در هر ركعت پنج ركوع دارد، و دستور آن این است كه انسان بعد از نیت، تكبیر بگوید و یك حمد و یك سوره تمام بخواند و به ركوع رود و سر از ركوع بردارد، دوباره یك حمد و یك سوره بخواند، باز به ركوع رود تا پنج مرتبه، و بعد از بلند شدن از ركوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول بجا آورد و تشهد بخواند و سلام دهد.

١٥٠٨ در نماز آیات ممكن است انسان بعد از نیت و تكبیر و خواندن حمد،آیه‏هاى یك سوره را پنج قسمت كند و یك آیه یا بیشتر از آن را بخواند وبه ركوع رود و سر بردارد و بدون این كه حمد بخواند قسمت دوم همان سوره را بخواند و به ركوع رود و همین طور تا پیش از ركوع پنجم سوره را تمام نماید، مثلا به قصد سوره "قل هو الله احد" بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و به ركوع رود، بعد بایستد و بگوید: "قل هو الله احد" دوباره به ركوع رود و بعد از ركوع بایستد و بگوید: "الله الصمد" باز به ركوع رود و بایستد و بگوید: "لم یلد و لم یولد" و برود به ركوع بازهم سر بردارد و بگوید: "و لم یكن له كفوا احد" و بعد از آن به ركوع پنجم رود و بعداز سر برداشتن، دو سجده كند و ركعت دوم را هم مثل ركعت اول بجا آورد و بعد از سجده دوم، تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

١٥٠٩ اگر در یك ركعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در ركعت دیگر یك حمد بخواند و سوره را پنج قسمت كند، مانعى ندارد.

١٥١٠ چیزهایى كه در نماز یومیه واجب و مستحب است، در نماز آیات هم واجب و مستحب مى‏باشد، ولى در نماز آیات مستحب است به جاى اذان و اقامه سه مرتبه به قصد امید ثواب بگویند: "الصلاة".
١٥١٢ مستحب است پیش از ركوع دوم و چهارم و ششم و هشتم و دهم قنوت بخواند،و اگر فقط یك قنوت پیش از ركوع دهم بخواند، كافى است.

١٥١٣ اگر در نماز آیات شك كند كه چند ركعت‏خوانده و فكرش به جایى نرسد،نماز باطل است.

١٥١٤ اگر شك كند كه در ركوع آخر ركعت اول است‏یا در ركوع اول ركعت دوم،و فكرش به جایى نرسد، نماز باطل است. ولى اگر مثلا شك كند كه چهار ركوع كرده یا پنج ركوع، چنانچه براى رفتن به سجده خم نشده، باید ركوعى را كه شك دارد بجا آورده یا نه، بجا آورد. واگر براى رفتن به سجده خم شده، باید به شك خود اعتنا نكند.

١٥١٥ هر یك از ركوعهاى نماز آیات ركن است كه اگر عمدا یا اشتباها كم یا زیاد شود، نماز باطل است.

 

مؤمنین گرامی تهیه کنندگان این مجموعه را از دعای خیر خود محروم نفرمائید.

 

ستاد اقامه نماز و کانون قرآن و عترت

دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان

http://namazejanan.mihanblog.com/


طبقه بندی: ویژه نامه،  تسنیم و کانون،  کانون و جراید، 
درباره وبلاگ

کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشتیان پذیرای راهنمایی ها نظرات سازنده شما عزیزان می باشد.
ضمنا دوستان عزیز می توانند راز و نیاز ها و دلنوشته های خود را با اهل بیت و نیز خداوند متعال ، از طریق

نام کاربری azad14

و رمز عبور 1234567

برای ما پست کنند تا با نام خودشان در وبلاگ منتشر ماییم.
خدایا چنان کن سر انجام کار تو خشنود شوی و ما رستگار
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
وبلاگ ما را چگونه ارزیابی می کنید؟






نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
وصیت نامه شهدا
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
لوگوی دوستان

آشتیان به روایت تصویر

آموزش جاوااسكریپت

كدهای جاوااسكریپت

ترفندهای ویندوز

لینك

لینك

لینك

لینك

لینك

لینك

لینك

[cb:blog_page_title]