تبلیغات
کانون قرآن و عترت دانشگاه آشتیان - خلفای عصر امام هادی (ع)
کانون قرآن و عترت دانشگاه آشتیان
قرآن و عترت دوبال برای پرواز تا افلاک
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 16 خرداد 1390 توسط امید طاهرنژاد

در عصر امام دهم شش خلیفه عباسی جا بجا شدند كه عبارتند از:

1- معتصم عباسی(220تا227)

2- واثق (227تا233)

3- متوكل (232تا248)

4-منتصر(6ماه)

5-مستعین(248تا252)

6- معتز (252تا254)



وضعیت اجتماعی سیاسی وموقعیت امام وشیعیان در دوره هر یك از خلفا.  

خلافت معتصم وتداوم شورشهای نژادی

پس از مرگ مأمون معتصم زمام امور را به دست گرفت وی سیاستهای مامون را ادامه داد وعلویان را به بهانه های واهی مانند نپوشیدن لباسی سیاه تا آخر عمر زندانی كرد.

از حوادث حایز اهمیت دوران معتصم می توان به شورش( بابك خرمدین) اشاره كرد. نحله خرم دینه به تناسخ ارواح اعتقاد داشته اند.

بابك خرم دین در منطقه آذربیجان سر به شورش برداشت در این شورش كه در دوران معتصم عباسی در طول سالهای 217تا220 اوج گرفت وقدرت خرم دینیان فزونی یافت ودامنه آن تا اصفهان وری وهمدان كشیده شد.

همچنین در سال 224 مازیار حاكم طبرستان بر خلیفه شورید كه در سال 226كشته شد معتصم نیز در سال 227 پس از هشتاد  سال وهشت ماه از دنیا رفت.

واثق خلیفه بی تدبیر

پس از در گذشت معتصم ، واثق فرزند وی به خلافت رسید ، واثق فردی بی   كفایت ودائم الخمر وپرخور بود ودر مورد امور مملكت داری كمتر می دانست . از مسایل اجتماعی آگاهی چندانی نداشت به همین دلیل رفتارش ، با علویان سخت نبود وآل ابی طالب در زمان او در سامرا گرد آمدند وتا حدودی در آسایش به سر بردند وبه فعالیتهای خود انسجام بیشتری بخشیدند.

واثق نیز چون مأمون ومعتصم به اندیشه های معتزلی علاقه مند بود.

متوكل نماد دشمنی با اهل بیت(ع)

متوكل عباسی كه نام اصلیش جعفر بود ودهمین خلیفه عباسی وبرادر واثق است. در روزگار وی اوضاع عباسیان با گذشته تفاوت بسیار كرد یكی از این تفاوتها نفوذ غلامان ترك در دستگاه خلافت بود كه از زمان معتصم آغاز شده بود .

نفوذ بیگانگان در دستگاه خلافت مسبوق به سابقه است.

ودر دربار  هارون الرشید خاندان برمكیان كه از تبار ایرانیان بودند نفوذ بسیار داشتند به گونه ای كه هارون الرشید یحیی برمكی را پدر خطاب می كرد ودامنه این نفوذ تا دوران مأمون ادامه یافت .

امّا تفاوت ایرانیان با تركها در این بود كه ایرانیان بیشتر شخصیت فكری داشتند وآنان شخصیت نظامی.

( اشناس ) یكی از سرداران ترك كه حاكم مصر شده بود چنان قدرتی داشت كه نام وی در كنار نام خلیفه در خطبه نماز جمعه ونیز بر روی سكه ها می آمد.

مادر خود معتصم نیز به نام (ماورده ) از تركان بود. البته این آمیختگی با غیر اعراب ریشه در تفكر عباسیان دارد كه معتقد بودند غیر عرب نیز چون عرب باید از همه چیز برخوردار باشند.

معتصم شهر سامرا را تاسیس كرد ومركز خلافت قرار داد كه در دوران متوكل این امر پایدار ماند .

متوكل از جهت دیگری نیز با خلفای پیش از خود متفاوت بود وبا آنان سخت دشمنی داشت .

همانطور كه گذشت سه خلیفه پیشین بیشتر گرایشهای معتزلی داشتند اما متوكل تحت تاثیر سنیان افراطی بود وانان كاملا بر وی چیره شده بودند وی جانب علمای چون احمد بن حنبل كه رئیس طایفه اهل حدیث بود را گرفت.

متوكل با نقل خوابها ورؤیاهایی ساختگی مردم را به پیروی از (محمد بن اویس شافعی) كه در  زمان او در گذشته بود تشویق میكرد وبدین ترتیب می خواست مردم را از توجه به ائمه علیهم السلام بازدارد ، ودر سال 236 هـ دستور داد مقبره   سرورشهیدان حسین (ع) وبناهای اطراف آنرا ویران سازند ومردم را از زیارت آن تربت پاك بازدارند.

متوكل می ترسید قبر امام حسین (ع) پایگاهی علیه او گردد وشهادت ومبارزه آن حضرت الهام بخش حركت وقیام مردم در برابر  ستمهای در بار خلافت شود . اما شیعیان ودوستداران سرور شهیدان در هیچ شرایطی از زیارت آن تربت پاك باز نایستادند ، وحتی نقل شده كه متوكل هفده بار قبر آن حضرت را خراب كرد وزائران را تهدیدها نمود ، ودو پاسگاه مراقبت در اطراف قبر قرار داد . ولی باهمه این جنایات نتوانست مردم را از زیارت سرور شهیدان بازدارد ؛ زائران انواع صدمات وشكنجه ها حتی قطع دست خویش را تحمل می كردند وباز به زیارت می آمدند.

پس از قتل متوكل دوباره شیعیان با همكاری علویان قبر امام حسین (ع) را باز سازی كردند.

متوكل برای خاموش كردن هر صدای اعتراض ومخالفتی از هیچ جنایتی دریغ نمی ورزید وعلما وشعرا وگروهای دیگر ی را كه تن به سازش وهمكاری با وی را نمی دادند به شدت سركوب می كرد وبه فجیع ترین صورت به قتل می رساند.

(ابن سكیت) شاعر وادیب نام آور شیعی كه در ادبیات عرب او را امام می نامیدند آموزگار فرزندان متوكل بود روزی متوكل با اشاره به دو فرزند خود (معتز ) و(مؤید) از ابن سكیت پرسید این دو نزد تو محبوبت ترند یا (حسن) و (حسین ) ؟

ابن سكیت بلا فاصله پاسخ داد : قنبر غلام امیر مؤمنان  از تو ودو فرزندت بهتر است ، متوكل چون خرس زخم دیده بر آشوفت وفرمان داد زبانش را از پشت سرش بیرون بكشند ، وبدین ترتیب آن نماد شجاعت وشرف در 58 سالگی به شهادت رسید. متوكل در حیف ومیل بیت المال مسلمانان نیز چون سایر خلیفگان دستی گشاده وولخرج داشت چنانكه در تاریخ زندگی او می نویسند كاخهای گوناگونی بنا نمود تنها برای بنای برج متوكل كه هم اكنون نیز در سامرا بر جاست یك میلیون وهفتصد هزار دینار طلا خرج كرد.

متوكل در سال243 هـ امام را محترمانه از مدینه به سامرا تبعید كرد ،

وآن گرامی را در سامرا در كنار اردوگاه نظامی خویش جای داد ، وامام تا پایان عمر یعنی تا سال 254 هـ درهمان محل اقامت داشت . واو همواره  امام را تحت مراقبت شدید خود نگهداشت ، وخلفای پس از او نیز یكی پس از دیگری آن بزرگوار را زیر نظر داشتند تا آنگاه كه به شهادت رسید.

 




طبقه بندی: امام دهم: هادی، 
درباره وبلاگ

کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشتیان پذیرای راهنمایی ها نظرات سازنده شما عزیزان می باشد.
ضمنا دوستان عزیز می توانند راز و نیاز ها و دلنوشته های خود را با اهل بیت و نیز خداوند متعال ، از طریق

نام کاربری azad14

و رمز عبور 1234567

برای ما پست کنند تا با نام خودشان در وبلاگ منتشر ماییم.
خدایا چنان کن سر انجام کار تو خشنود شوی و ما رستگار
موضوعات
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
نظر سنجی
وبلاگ ما را چگونه ارزیابی می کنید؟






نویسندگان
صفحات جانبی
پیوند ها
وصیت نامه شهدا
ابر برچسب ها
پیوند های روزانه
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
لوگوی دوستان

آشتیان به روایت تصویر

آموزش جاوااسكریپت

كدهای جاوااسكریپت

ترفندهای ویندوز

لینك

لینك

لینك

لینك

لینك

لینك

لینك

[cb:blog_page_title]